Koment
Besi Bekteshi
Në datën 26 gusht të vitit 1938 vdiq në Torino
Millosh Gjergj Nikolla, ose modeli i jashtëzakonshëm i vargjeve dhe prozës
moderne shqiptare. Pa asnjë dyshim, unë jam i mendimit të prerë dhe të qartë,
se me aq vite aktivitet letrar, aq jetë, dhe aq mundësi, Migjeni është njeriu
më i madh i fillimit të letrave moderne shqiptare. Padyshim të fillimit të
tyre. Por ky është një opinion, dhe nuk
është pika e fortë me të cilën mund të vazhdoj pikërisht opinionin. Pika e
fortë në të vërtetë, është mundësia ime e madhe për të pasur atë pjesë të
rëndësishme të trashëgimisë autentike dokumentare të Migjenit në arkivin e muzeut
të Shkodrës. Normalisht, nuk janë vetëm repertet e tij të jashtëzakonshëm,
canta, stilolapsi, portofoli, krëhëri, apo ajo që ka mbetur nga ai, pasaportat,
por kryesisht dëftesat, proza e shkruajtur e tij, librat e tij të cilat ka
lexuar, letërkëmbime, emërime dhe letrat e shtetit atëhere, për mësuesin dhe
shumë e shumë botime për të, por dhe pështypje dhe po ashtu tregime apo kujtime
nga bashkëkohësit. Janë shumë dosje ose më mirë 14-të, që përbëjnë dhe arkivin
e mirë dhe të pasur, për një model talenti që është e vështirë të përsëritet te
ne.
Dakort, por nuk e kam fjalën këtu. Për
veprimtarinë e tij, apo dhe me shkrimin e tij, me cilësitë e tij, fotot dhe biografinë
e tij, normalisht jam për fat, një nga njerzit më mirë të paisur dhe ditur. Por
di dhe tre kohët në të cilat emri i tij ka bërë jetën letrare. Them kështu,
sepse vdekja e mori shpejt, duke mos lënë kohë fizike për reflektim të qartë
mbi aktivitetin dhe sidomos mbi vijushmërinë e tij poetike, por dhe në prozë. Kam
hedhur poshtë me dokomenta modelin e dikurshëm, të “mos dhënies punë dhe
persekutimit politik” në kohë të Zogut, edhe pse pranoj se diku lart, nuk e
kanë dashur kaq shumë. Por emërimet e tij nga ministrat e kohës, paga, lutjet
dhe pranimi i tyre, ndjekja e sëmundjes, lejet dhe pagesa në këtë kohë, mbyllin
kapitullin e persekutimit sëpaku me kuptimin e më vonshëm të një regjimi.
Vendosja e Migjenit si “të sëmurë nga rruga e Vrakës”, është idiotizëm
komunist, sepse në diktaturë kanë qënë mijra mësues të tillë akoma më keq,
shumë me keq se Migjeni. Por në fakt, ai është emëruar kryemësues dhe pikë. Në
Vrakë, Pukë, dhe padyshim është sjellë dhe në gjimnazin e Shkodrës me pagë të
mirë, edhe pse nuk kishte arsimin përkatës por që janë dinin cilësitë e
veçanta. E nga se nga Ministria e
Drejtoria Arsimore, kishin respekt për punën e tij, dhe kjo është e shprehur në
letra. A ishte Migjeni një kritikues i regjimit? Pa dyshim, dhe më i mirë
dituri dhe më i mirë skalituri në talent. Më humani, thotë një mik i imi në
muze. Biles ishte më borgjezi. Në fakt unë di librat që lexonte dhe Sinclaer
apo London, por dhe Dostojevski dhe për më tepër Niçe, nuk do ta bënin
komunist, por në fakt, rinia e atëhershme normalisht që do të kapej dhe mbahej
fort mbas talentit të një njeriu të jashtëzakonshëm, në taletin e tij aspak i
kompromentuar me të keqen e kohës. Dhe kishin të drejtë....! Ishte për të qënë
një idhull, sepse po formohej shoqëria e korruptuar e qëllimeve të pushtetit,
dhe jo të zhvillimit të shoqërisë shqiptare në shoqëri realisht moderne.
Padyshim që komunistët do të përfitonin nga pikërisht talenti i tij. Nuk
shkruante kush më bukur dhe më afër në realitet se sa ai. Më lirë dhe më me
modernizëm që shkonte nga gati ateo, në besim për një revolucion gjysëm
darvinian dhe gjysëm mistik. Koha sa jetoi, nuk e përdori dhe as e burgosi. Kjo
do të ishte po të thuhej “një krim” dhe kështu kanë dashur ta paraqesin shumë
autorë të cilët në letrat e tyre e rikrijuan “Migjenin” në gati parakomunistin e
parë shqiptar në letra. Një “Majakovsk” më tepër se sa “Majakovski”, por unë
lexoj në origjinal prozën e tij. Padyshim që të gjithë e lexojnë, por jo në
shkrimin e tij, dhe ka një dallim të madh. E para, sepse shikon gjendjen
emocionale të tij, dhe e dyta, redaktimi shpesh herë i ka bërë dëm pjesës
emocionale dhe në talent prozës së Migjenit. Lexoj dhe gjërat që ai ka prishur!!
Ai është
keq respektuar në komunizëm, dhe normalisht një shpirt i lirë i tillë,
po të kishte pasur jetë, mbase do ti takonte të majtës shqiptare, por jo
komunizmit, sepse ky lloj shpirti nuk mund të bashkëjetonte me dhunën e disa
djajve, dhe despotëve, të dalë nga “gjiri i popullit”. Ai, ose do të
pushkatohej, ose do të burgosej. Nuk kam dyshim, se kur ishte jo dakort, kur
kritikonte dhe nxirrte lakuriq një regjim si ai i Zogut, me Enverin do ti
kishte pasur punët akoma më keq. Por më duhet të pranoj, se në regjimin e
Enverit, duke qënë i vdekur, ai u trajtua si një lapidar i poezisë dhe prozës.
Kjo ishte një punë e mirë, pavarësisht se kudo, deri në filma, komunistët
deklaronin “Migjeni është i yni”! Botimet për të, filmat, recensat, emrat,
shfaqet, studimi, vepra e tij, autorët e kohës së diktaturës, përjashto ndonjë
“ të thellë indoktrinuar” kanë bërë një gjë të madhe, për një figurë si ai. Por
“keq respekti” ka të bëjë me modelin kundërvënie. Migjeni është keq respektuar,
sepse kur kanë dashur të demaskojnë dikë në atë kohë, dikush që është gjallë
edhe sot e fillonte me “ ti je një armik se dhe Migjeni jonë i madh ka thënë”
etj etj. Dakort, besoj se më kuptoni. Por nuk është faji i Migjenit për këtë
tragjedi dje, dhe që mbas viteve 90-të dikush e quan atë sërb, sllav, agjent,
komunist, gati gati jo shkodran, etj etj.
Por edhe në këtë rast kemi, një keq respekt në një anë dhe krijim
urrejtje absurde e pa kuptimtë deri në vdekje.
Gjithsesi unë i kuptoj të gjithë, por nuk
kuptoj lënien disi anash të Migjenit, në kohën e sotme.
Ai është kompleks, por gjithmonë aktual. Nuk
guxon kush akoma sot, si ai. As në poezi dhe as në prozë. Në shoqërinë e sotme,
nuk kanë guximin “parësor dhe primordial” të tij. Edhe ato që duken të tillë, e
kanë kollaj pikërisht sot. As talentin e tij. Për këtë ju vjen disave dhe pak
inat.
Unë po e kujtoj në fakt figurën e tij, dhe mund ta shoqëroj me vargje dhe me
paragrafe të shumtë, por këtë e kanë bërë në mijra e mijrav faqe librash dhe
botimesh dikur. Unë dua vetëm të tregoj se ai ishte një shkodran me talent të
madh. Ku është problemi se është një orthodoks, ku është problemi se është një
person që ka bërë një shkollë klerikale, ku është problemi se lexonte autorë
amerikanë në serbo-kroatisht, ose gjuhën e sllavëve të jugut? Lexonte libra në këtë gjuhë, edhe se një pjesë
nuk shtypeshin akoma në shqip.
Por lexonte dhe guxonte në shkrimin e tij.
Mendimin e hedhur në letër, e kishte më të mirë pothuaj se të gjithë.
Domosdo
që qyteti i tij kishte të mëdhenjë të shumtë dhe Fishta, Koliqi,
Shiroka, Mjeda kanë vëndin e tyre, por talenti dhe fryma e lirë e Migjenit, ka
padyshim vëndin e madh të lartësisë poetike, por dhe në prozën e shumë dashur
të tij.
E bënin të shkretin me shoqëri të madhe
komuniste, dhe unë kam shumicën të fotove shoqërore të tij. Nuk e kam parë, dhe
nuk e kam në asnjë prej tyre, me korifejtë e komunizmit. Në asnjë foto.
Gjithsesi më mirë që ka ndodhur kështu.
Ndryshe, nuk do të vinin në kohë dhe ruheshin edhe artefakte të tij. Ndoshta
them!!
Por sot duhet ta lexojnë më shumë. Sot në
kohën e androidëve dhe iphone, në kohën e windovs-ave, ai është i domosdoshëm,
dhe me kalimet tona demokratike që i ngjajnë disi, apo janë më keq se sa koha e
tij. Kanë po të njëjtën tragjedi, dhe të njëjtin moment dobësie njerzore. Po,
dhe tashmë ai vlen shumë.
Sot nuk mund të jetë i pa kuptuar si në vitet
30-të, por as i keqrespektuar si në vitet 1944-1990-të.
Ka bindjen se njerëz të qartë me të si bie
fjala Zeqo dhe Jorgaqi, sa për të marrë si shëmbull dy persona, e kanë kuptuar
mirë dhe qartë atë, ashtu si dhe shumë të tjerë, por normalisht në këto dekada
të vdekjes së tij, është e domosdoshme edhe një reflektim tjetër si letrar dhe
ideologjikk në sensin e shoqërisë pa ideale sotk dhe me ideale të ndryshme dje.
Një reflektim të qartë mbi “Paradoksin e Trumbcakut” për dje, dhe sot.
Nuk e kanë kuptuar, dhe e kanë keq respektuar
disa breza Migjenin. Ai brez i tij, për anën revulucionare dhe përparimtare në
vitet 30-të, kur ideologjitë fashiste dhe komuniste mbysnin dhe lëkundin botën.
Nuk e kuptuan as ato më pas, pse ishte kaq ndryshe dhe me vizion të tillë. E
keq respektuan një brez i madh mbas viteve 50-të. E kuptuan, dhe e sistemuan
një brez i madh i viteve 70-të, kur ideologjia te ne kishte bërë tashmë dëme të
mëdha. E denigruan disi një brez, që arriti të dalë në vitet 90-të, por që
kishte papajtushmëri ideologjike dhe pronësie kulturore me regjimin e kaluar,
dhe është një brez sot, që po rritet mes këtij dyzimi, mos kuptimi, dhe keq
respekti.
Tani është gabim i madh që të mos studiohet
Migjeni, si një ndër meteorët e lartë të kulturës dhe sidomos poezisë dhe
prozës moderne shqiptare të viteve 30-të. Për humanizmin e tij, dhe qëndrimin modern dhe borgjez, pikërisht
kësaj shtrese akoma jo të qartë shqiptare. Një pastrim i kësaj veprimtarie të
madhe kulturore, dhe pse shkurt, duhet dhe normalisht që unë kam aftësinë, që
kur vijnë në Muze, njerëz që mirë ditur mbi artin dhe kulturën, të interesuar
mbi talentin e Migjenit, të kërkojnë artefaktet dhe të tjera copa historie që
ai ka, pikërisht në këtë arkiv, dhe muzeun e Shkodrës.
Nessun commento:
Posta un commento