Shkodra

Shkodra
Shkodra Town

mercoledì 16 aprile 2014

Nga statutet e Shkodrës dhe Drishtit, në Kushtetutën e “zbuluar” sot!





Koment
Besi Bekteshi

Një shkrim të botuar nga Lucia Nadin “disa sqarime mbi “Privilegjin e Aleksandrit të Madh” që paraprin Statutet e Shkodrës më krijoi idenë e një ngjizjeje midis dy statuteve të rëndësishëm si ai i Shkodrës dhe Drishtit dhe Kushtetutës sot. Ishin dy qytetet e fundit që ranë nën sundimin e Osmanëve si Shkodra dhe Drishti, dhe ekzistenca e dy kodikëve tepër specialë, të bën të mendosh thellë mbi të sotmen dhe rëndësinë e “kodikut themelor tonin që është Kushtetuta Shqiptare”.  Në qoftëse kodikët e Drishtit kishin lidhje më të shumtë me religjonin dhe dioqezën në përgjithësi, statutet e Shkodrës ishin rregullat-kodikë ligjorë të mrekullueshëm, të një mesjete që nuk ishte “bosh” në trevat tashmë të qarta, dhe të ditura mirë si histori dhe sundim.  Gjykatat  dhe kultura juridike në këto treva, është dhe ajo që përbën të rëndësishmen e madhe që në fakt sot e kemi të vëshirë ta perceptojmë dhe realizojmë. E pra kodikë të tillë, kanë realizuar themelin e jetesës qytetare të Shkodrës ose qytetit më të madh nga vitet 1330 dhe deri në vitin 1479-të kur Shkodra ra nën sundimin Osman. Milan Shuflaj ka pasur jo të plotë një kodik të Drishtit dhe normalisht ka bërë interpretimin e tij nga 1920-ta dhe më qartë e kanë bërë të mirënjohurit M.Ahmeti dhe E. Lala, dhe në kodikët e Drishtit del qartë një “Republikë Dioqeziane” megjithëse ishte një Kushtetutë e vërtetë në ligje dhe pjesë juridike të momentit kishtar mesjetar. Shkodra pastaj dhe kodikët e saj, është emblema e pjesës juridike gati perfekte, kur anash kishte të drejtë zakonore.  Ishte asambleja e qytetarëve, dhe mund të quhen qytetarët e lirë, por dhe institucionet e tjera ligjore që sundonin. Po, zgjidheshin gjygjtarët dhe po themi këshilltarët, ishte i zgjedhshëm kancelari dhe policia komunare, dhe janë dhe marrëdhëniet me komunat e tjera biles, dhe të tjerat të sundimit vendikas dhe mbretërisë së Serbisë. Aty dalin mirë të gjitha të drejtat e qytetarëve dhe padyshim ligjet e bashkëjetesës qytetare, emigrantët dhe gratë e fëmijët. Forca e ligjit ishte e madhe dhe sundonte në tërësi jetën e banorëve të qytetit të madh dhe të rëndësishëm të Shkodrës.  Përpara këtij kodiku, kanë qënë e drejta zakonore e të gjithë interlandit, por më duhet të them se edhe sipas shumë studiuesve ishte dhe e drejta bizantine. Janë shekujt 12-13 që kanë një anë juridike të shprehur dhe në gjykata dhe përveç perandorëve bizantinë erdhi dhe ana ligjore e Karl I Anzhu i Siçilisë që përkon nga vitet 1271.
Problemi është në se zbatimi i kodikut, apo statutit dhe jetës qytetare në bazë të ligjit, funksiononte? A qëndronte ligji në lartësinmë e tij, dhe a ishte një Kushtetutë në konceptin e sotëm të termit dhe fjalës. Nuk ka rradhorë të gjetur dhe deklaruar për gjygjet dhe regjistrin e tyre. Ose askush nuk ka bërë një studim të tyre në këtë prizëm dhe dokumentacioni i tillë në dijeninë time, dhe pse kam dyshimin e sjelljes së këtij dokumentacioni në venedik kur qytetarët shkodranë u larguan për të liruar Rozafatin me 1979-të. Po, në ditën e shën Markut. Por mund të them se dënimi për fyerjen “tradhëtar” ishte më i madh dhjetë herë, se plagosja e cila ishte me 50 hyperberë. E shikojmë sot “fyerjen” se nuk bën asgjë, dhe nuk është gati gati “çështje” dhe për më tepër kishte 50 hyperberë gjobë falsifikimi i dokumentave dhe humbjen e çdo çështjeje për pikërisht falsifikatorin. Përdhunimi i një gruaje ishte 50 hyperperë, dhe me ligj gruaje kishte gjysmën e pasurirë. I kam shkruar dhe më përpara këto, por sistemi urban dhe ana e tillë në kodik është e famshme. Që nga kodiku i Shkodrës vjen “mos hapja e një dritareje-dere përballë fqinjit” dhe gjoba e hedhjes së plehrave nga dritarja ishte maksimale. Gjoba të mëdha kishte për agresionin gjatë ushtrimit të detyrës së gjygjtarëve dhe punonjësve të komunës, ligjet e kodikët e manexhimit të familjes ishin perfektë dhe për sot. Një kryefamiljar dhe familja vetë ishte diçka e rëndësishme. Neni nr 5-së detyronte qytetarët të njihnin kodikët të gjithë një për një. Kjo ishte shumë e rëndësishme dhe shumë morale, por dhe një aftësi e madhe e qytetërëve në anën juridike.  Trashëgimia dhe kujdesi për pleqët dhe fëmijët, janë madhështore në kodikun e madh të Shkodrës si statute-kushtetutë  vërtetë qytetare.
Sundimi i ligjit në Shkodër dhe Drisht (kanë pasur dhe domene të tjerë venedikas) në zbatim të kodikëve është i njohur,  dhe padyshim nuk bëhet fjalë të krahësosht atë rregullim ligjor në zbatim me kushtetutën sot.  Gati 150 vite të statuteve të Shkodrës dhe dekadat e statuteve të Drishtit, janë kohë më të gjata si zbatim të 102 viteve pavarësi dhe pa kushtetutë po kaq vite të Shqipërisë. Vetëm Kushtetuta Mbretërore dhe kushtetuta e 1974 e diktaturës, por dhe ajo e 1998 e kohës së demokracisë janë shumë pak, për zbatime të "“rrënjta” dhe të forta si të tilla. Në këtë rast sipas meje, nuk është vetëm aftësia jonë për mos zbatim Kushtetute, por dhe koha e shkurtër ligjore me një Kushtetutë të zbatuar në sundim, te psikika e shqiptarëve. Duke pasur shumë herë shtetin armik, tani sillemi me mos zbatim Kushtetute si “armiq të shtetit” pa përtim dhe orë e minut.  E gjithmonë themi në tavolina se “ hajd mor, se shqiptarë jemi nuk njohim ligj”. Po dhe mund të jetë e vërtetë, por problemi është se sa shqiptarë jemi kur nuk njohim ligj, a jemi të mirë apo të këqinj. A mund të funksionojë një shtet me qytetarët armiq të Kushtetutës, dhe me shtresa njerzish që nuk njohin kodikun themeltar? E kanë njohur pra, ato shqiptarët dikur. Kurse pastaj njohën sundimin e ligjit të pushtuesit.  I cili ju mësoi ( kështu thonë)  dhe urrejtjen ndaj ligjit të cilën thonë se kanë të lindur (nëpër tavolina sigurisht) prej kohësh.  Kanë pasur urbanizim dhe civilizim, kanë pasur Kushtetutë të zbatueshme dhe ligje të zbatueshme. Kanë qënë qytetarë të ligjit të zbatuar. Sot, duhet pyetur  dhe vërtetuar në se janë?! E vetëm zbatimi i ligjit cilido qoftë ai, na bën qytetarë. Po, vetëm zbatimi i ligjit, dhe jo Kushtetuta e lënë zbuluar sot.


Nessun commento:

Posta un commento